Türkiye internette sınıfta kaldı
Markalara kullanılabilirlik ve kullanıcı deneyimi tasarımı konusunda servisler sunan Userspots tarafından gerçekleştirilen çalışma, Türkiye’deki internet sitelerinin kullanılabilirlik skorunda yurt dışı ortalamasının altında kaldığını ve geliştirilmeye ihtiyaç olduğunu ortaya koydu.
Kullanılabilirlik ve kullanıcı deneyimi çalışmasında e-ticaret ve finans sektörlerinde hizmet sunan Türkiye merkezli 65 firmanın internet sitesinin kullanılabilirlik skorları ölçüldü. Çalışmaya göre, Türkiye’deki internet siteleri 100 üzerinden 67 puan ortalamasıyla ‘C’ sınıfında yer alarak, dünya ortalaması olan 78 puanın ve ‘B’ sınıfının gerisinde kaldı.
Sitelerin kullanılabilirlik skorunun SUS adı verilen bir ölçekle değerlendirildiğini belirten Userspots Kurucusu ve Kullanılabilirlik Analisti Mustafa Dalcı, “Çalışma, Türkiye’deki internet sitelerinin yurt dışı ortalamasının altında kaldığını ve geliştirilmeye ihtiyaç duyulduğunu gösteriyor” diye konuştu.
Dalcı, “Artan hacmi ile son yılların en gözde sektörlerinden birini oluşturan e-ticaret alanında Türkiye’deki sitelerin ortalama kullanılabilirlik skoru 67,4 seviyesinde. Bu rakam yurt dışında 80,1. Türkiye’de müşteriden müşteriye satış yapan C2C sitelerinin ortalama skoru 65,4 iken, müşteriye direkt satış yapan sitelerde ise bu skor 68,9’a yükseliyor” dedi.
Dalcı şöyle devam etti: “Ülkemizdeki e-ticaret sitelerinin kullanılabilirlik skorunun düşük olmasındaki en önemli etkenler, özellikle satış sonrası süreçte müşterilerine iyi bir deneyim sunmamaları ve sitelerinde de bu süreçle ilgili yeterli bilgiye yer vermemeleri. Ayrıca ürünler hakkında yanıltıcı ya da yetersiz bilgilerin yer alması, zorlu satın alma süreci ve kullanıcılara istekleri dışında gönderilen e-postalar da sorun yaratan diğer noktalar olarak öne çıkıyor”
Müşterilerine iyi bir kullanılabilirlik deneyimi yaşatmak isteyen bir firmanın internet sitesinde dikkat etmesi gerekenler hakkında bilgi veren Dalcı şunları söyledi: “Başarılı örneklerde de gördüğümüz gibi, hangi sektörde olursa olsun, kolay kullanımlı arayüzler oluşturan ve 360 derece müşteri deneyimi sunan firma, rakiplerinden farklılaşmayı başaracaktır. Ülkemizdeki firmaların çoğunluğu, internet sitelerinin ödül alması için gösterdikleri çabayı sayfaların kolay ve müşteri odaklı olması için maalesef göstermiyor. Arayüzlerin estetik gözükmesi ve beğenilmesi, kolay kullanılabilir olmasının önüne geçiyor. Oysa müşterilerin beğenisini etkileyen noktaların en önemlisi arayüzün kolay olması. Bir arayüz ne kadar estetik olursa olsun, basit bir işlemde kullanıcısına sorun çıkardığı noktada beğenilmemeye başlıyor. Hizmet alma öncesi ve sonrası da dikkate alınarak, iş süreçlerinin kullanıcı dostu bir biçimde tasarlanması gerekiyor. E-ticaret sitelerinde yaşanan sıkıntıların büyük bölümü satın alma sonrasında olurken, finans sektöründe müşterilerin süreci takip edememesi müşteri deneyimini olumsuz etkileyen en büyük nedenler olarak öne çıkıyor.”
0 yorum:
Yorum Gönder